neděle 21. listopadu 2010

Lubuntu - ideální volba pro starý počítač

Nedávno jsem reinkarnoval starý Dell OptiPlex GX1 s PIII/500MHz a 256 MB RAM nainstalováním linuxové distribuce Ubuntu. Nicméně praxe ukázala, že Ubuntu je při těchto parametrech stroje i pro obyčejnou kancelářskou práci nepoužitelné. Pak jsem si přečetl něco o LubuntuLubuntu: lehké Ubuntu s 0 % tuku a za nějaký čas si našel čas ;-) Lubuntu vyzkoušet.

Lubuntu je klon Ubuntu s rozhraním LXDE (Lightweight X11 Desktop Environment) určený právě pro slabší počítače. Jako obvykle jsem začal s live cd. Lubuntu naběhlo bez problémů a reagovalo, jak jen systém nabootovaný z cd může, obstojně. Přistoupil jsem tedy k instalaci. Ale ouha! Instalace záhy po spuštění skončila chybou - prý něco s diskem, ale kdo ví, že? Paměti tam mám zrovna na hraně. Zkusil jsem tedy minimální instalaci dle návodu Minimal Install a úspěch se dostavil! Lubuntu naběhlo v celé své kráse.

Skoro celé - jak jsem zjistil záhy, důsledkem minimální instalace je Unmanaged Wired Network - neřízená síť, což lze velmi snadno napravit postupem Unmanaged Wired Network. Dále je potřeba (nebo jen dobré?) podle Network File Browsing with PCManFM doinstalovat gvfs-backends pro prohlížení sítě pomocí PCManFM příkazem sudo apt-get install gvfs-backends

Dalším důsledkem minimální instalace je nemožnost spustit Synaptic Package Manager z menu. Lze jej ale spustit z terminálu příkazem sudo synaptic, ale s tím se nelze spokojit. Náprava podle Synaptic and gksu not working after minimal installation je ale snadná - stačí doinstalovat gconf-editor příkazem sudo apt-get install gconf-editor a po jeho spuštění nastavit (zatrhnout) /apps/gksu/ sudo-mode.

Potom bylo ještě třeba nastavit zvukovku Cirrus Logic CS4235 dle návodu z fóra Old Sound Card a ještě mě čeká doladit nastavení rozlišení monitoru (také [lubuntu] can't get full screen resolution, [SOLVED]Increase monitor resolution), i když je pravděpodobné, že z prastaré "atiny" už víc nevymáčknu.

Nejsou to samozřejmě žádné tajnosti, vše naleznete na stránkách Help and information a "přilehlých" fórech.

Každopádně dojem z Lubuntu mám velmi pozitivní. Systém reaguje relativně svižně, každopádně znatelně svižněji než sourozenci Ubuntu, Kubuntu i Xubuntu. A i do distribuce zakomponované programy jsou použitelné. A jako jediný linux umí Lubuntu počítač GX1 uspat, hybernovat a hlavně znovu zase rozeběhnout!


Poznámka: Při instalaci pro procesor "pod" Pentiem dejte pozor na podporu v jádře! Lubuntu 10.10 už starší procesory a napodobeniny pentií nepodporuje a je třeba sáhnout po 10.04.

Žádné komentáře:

Okomentovat

MAKE Magazine

Technology Review RSS Feeds

Nejčtenější příspěvky